Muzeum Rolnictwa im. Ks. K. Kluka w Ciechanowcu od lat stara się sukcesywnie poddawać konserwacji zabytki techniki rolniczej tworzące kolekcję lokomobil, ciągników i silników stacjonarnych.

W 2019 r. w ramach programu Wspieranie Działań Muzealnych ogłoszonego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dwa zadania dotyczące konserwacji w całości sfinansowano ze środków Ministra i Województwa Podlaskiego.

 

Muzeum Rolnictwa im. Ks. K. Kluka w Ciechanowcu posiada największą w Polsce kolekcję ciągników rolniczych liczącą 56 sztuk

 

Pierwszy projekt pn. „Konserwacja zabytkowych ciągników rolniczych" dotyczył konserwacji dwóch zabytkowych ciągników, które następnie znalazły swoje miejsce na ekspozycji stałej. Obiekty wytypowane do konserwacji były w złym stanie technicznym i wymagały pilnej interwencji, aby zatrzymać zachodzące w nich dalsze procesy destrukcyjne i przywrócić im sprawność techniczną. Zabytki te zostały przekazane do muzeum jako dary w 2018 r. i należą do grupy ciągników używanych w polskim rolnictwie na przełomie lat 40./50. i w latach 60. XX w., a obecnie można je spotkać jedynie w muzeach lub u kolekcjonerów.

W ramach tego zadania przeprowadzono gruntowną konserwację z doprowadzeniem do przywrócenia sprawności technicznej polskiego ciągnika Ursus C-45 (pierwszy powojenny model polskiego ciągnika) z 1951 r. oraz czeskiego ciągnika Zetor 50 Super z 1965 r.

Drugi projekt pn. „Konserwacja zabytkowych silników rolniczych" dotyczył konserwacji trzech unikatowych silników, które następnie wyeksponowano na wystawie stałej. Do konserwacji wybrano silnik IHC M 3 HP z 1926 r., zakupiony do zbiorów w 2017 r. oraz silnik Reform Klasse F II z 1925 r. i lokomobilę Badenia CLN z 1933 r., które jako dary zostały przekazane do muzeum w 2018 r. Wszystkie trzy zabytki były w złym stanie technicznym. Silniki i lokomobila używane były w polskim rolnictwie w latach 1918-1939 i wchodzą w skład jednej z największych w Polsce muzealnej kolekcji silników rolniczych liczącej obecnie 62 silniki spalinowe i 11 silników parowych, czyli lokomobil.

Poddane konserwacji ciągniki, silniki stacjonarne i lokomobila stoją już na wystawie stałej poświęconej technice rolniczej i są codziennie udostępniane turystom. W przyszłym roku zostaną zaprezentowane w ruchu podczas majowej nocy muzeów i sierpniowego Podlaskiego Święta Chleba.

 

 

020a

 

020b

 

020c

 

020d

 

020e

 

020f

 

020g

 

020h

 

020i

 

020j

 

 

fot. Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu